De Raad van State heeft woensdagochtend uitspraak gedaan in zake het beroep tegen de eerste fase van het bestemmingsplan De Stationstuinen. Het gaat in deze fase om een project van onder meer 815 woningen. Barendrechtse partijen hadden bij de Raad van State beroep aangetekend, maar dat is woensdag op één technisch detail na ongegrond verklaard en dat betekent dat ontwikkelaar Emborion (fruitfamilie Van den Heuvel) na een vertraging van anderhalf jaar kan beginnen met bouwen. Alleen Fresh2You in Barendrecht werd door De Afdeling bestuursrechtspraak voor een klein deel in het gelijkgesteld, maar dat is al opgelost. De beroepszaken van Flier en Spring Housing werden niet-ontvankelijk verklaard. De gemeente Barendrecht mag dus verder met de ontwikkeling van de nieuwe woonwijk ten oosten van het station.
Direct grenzend aan dat bedrijf wordt een mobilityhub mogelijk gemaakt. Hoewel daar geen woningen zijn toegestaan, mogen er wel andere geluidgevoelige gebouwen worden gebouwd, zoals kantoren. Die kunnen dan op te korte afstand van het bedrijf komen. De gemeente heeft aangegeven dat dat niet de bedoeling is. Op de rechtszitting zijn de partijen het eens geworden hoe het plan moet worden aangepast om te voorkomen dat er binnen een straal van 50 meter '(geluid)gevoelige functies' kunnen worden gebouwd. De Afdeling bestuursrechtspraak heeft daarom in haar uitspraak deze aanpassingen in het plan doorgevoerd en daarmee 'zelf in de zaak voorzien'. Dat betekent dat het bestemmingsplan voor 815 woningen in Barendrecht - in aangepaste vorm - definitief is.
Met het plan wil de gemeenteraad een herontwikkeling van De Stationstuinen mogelijk maken van (voornamelijk) een bedrijventerrein naar een gemengd programma van wonen, werken, onderwijs, bedrijvigheid en voorzieningen. Voor De Stationstuinen als geheel wordt uitgegaan van maximaal 517.000 m² bruto vloeroppervlak. Ten minste 67.500 m2 bvo wordt gereserveerd voor voorzieningen en werken. De resterende 449.500 m2 bvo wordt benut voor zo’n 3.500 woningen, een uitbreiding van werken en voorzieningen en de parkeeroplossing voor het hele programma. Verder is het de bedoeling dat het gebied voornamelijk autoluw wordt.
Het gebied zal gericht zijn op langzaam verkeer en het gebruik van OV, waarbij voorrang wordt gegeven aan fietsers en voetgangers. Aan de randen van het gebied zijn mobilityhubs voorzien, waarin openbare gemeenschappelijke parkeervoorzieningen zullen worden aangelegd en ook deelmobiliteit in de vorm van deelauto’s, -scooters en -fietsen beschikbaar zal zijn. De herontwikkeling van het totale gebied zal gefaseerd verlopen. Naar verwachting zal de volledige ontwikkeling van De Stationstuinen ruim 10 jaar duren.